Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

woensdag 12 oktober 2011

Conversie Top 10

De gemiddelde conversieratio in webshops ligt op circa 2,2%. Oftewel 98 van de 100 mensen verlaten een site waar ze doorgaans bewust naar toe zijn gegaan, zonder iets te kopen. Er zijn echter sites die zo zwaar hebben ingezet op hun propositie, promotie en conversieoptimalisatie dat zij compleet andere conversiecijfers kunnen overleggen.

Conversie Top 10:
Conversie-expert Bryan Eisenberg liet tijdens de Affiliate Summit East 2011 in New York een top 10 van extreem goed converterende sites zien. Deze ranglijst wil ik graag met u delen.

1. Schwan's 41,7%
2. ProFlowers 26,5%
3. Vitacost 24,0%
4. Woman Within 22,4%
5. Blair 20,5%
6. Lands'End 19,5%
7. Doctors Foster and Smith 18,6%
8. Office Depot 18,4%
9. Roaman's 18,4%
10. QVC 18,3%
(gebaseerd op Q3/Q4 2010)

Bezoek deze sites (klik hiervoor op de sitenaam) eens en doe alsof u op zoek bent naar een specifiek product. Let in de sites goed op welke middelen men "uit de kast haalt" u te overtuigen de aankoop te doen.

Weinig budget voor conversieoptimalisatie
Eisenberg gaf ook aan dat er veel te weinig budget besteed wordt aan conversieoptimalisatie. De verhouding tussen traffic en conversie ligt op 92:1. Dit is een gegeven dat ik ook in mijn werk tegenkom. Het blijkt zelfs zo te zijn dat 48% van de site-eigenaren niet geloofd in het nut van conversie optimalisatie. U leest het echt goed, ongeveer de helft van de site-eigenaren gelooft NIET in het nut van conversie optimalisatie! Er is dus nog genoeg werk aan de winkel.

Boeken over conversieoptimalisatie
Binnen de online marketing vind ik conversieoptimalisatie verreweg het meest boeiende onderdeel. Heb al ruim 10 jaar een grote interesse in economische psychologie. Als u hierin ook interesse heeft, adviseer ik het boek "Invloed" van Robert B. Cialdini. Andere aanraders zijn de boeken "Call to Action", "Waiting For Your Cat to Bark?" en "Always Be Testing" van Bryan Eisenberg. Het boek "Landing Page Optimization" van Tim Ash geeft ook vele nuttige inzichten.

De hele keynote speech van Bryan Eisenberg is onderstaand te bekijken:



Tip: lees over conversie optimalisatie. Zeer interessant.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget