Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

woensdag 26 september 2012

Facebook voor bedrijven

In dit artikel schenk ik aandacht aan Facebook voor Bedrijven. Dit omdat ik van veel klanten de vraag krijg wat bedrijven met Facebook kunnen en moeten.

Gratis e-book Facebook voor Bedrijven ontvangen?
Momenteel schrijf ik een e-book met als titel Facebook voor Bedrijven. Heb je interesse? Stuur dan voor 1 april 2013 een mailtje naar info (apenstaart) erikvanderveen.nl en ik stuur je het e-book gratis toe.

Voor bedrijven die aan de slag willen met Facebook is het goed te weten dat er bij het aanmaken van een Facebook-account twee mogelijkheden zijn. Er kan gekozen worden voor een Facebook-profiel of voor Facebook-pagina's.

Facebook-profiel
Een Facebook-profiel is de benaming voor een standaard account voor u en mij. We kunnen hier onze updates kwijt, berichten versturen, foto's uploaden, video's plaatsen en nog veel meer. Wie een Facebook-profiel heeft, kan zelf bepalen wie zijn of haar pagina kan bekijken. Vanuit het Facebook-profiel kunnen connecties gelegd worden om vrienden te worden.

Facebook-pagina
Zoals gezegd zijn er naast Facebook profielen ook Facebook-pagina's. Deze zijn bestemd voor bedrijven, organisaties, bekende personen, artiesten, politici, voetbalclubs en dergelijke. Op deze pagina's kunnen mensen met een Facebook-profiel aangeven of zij fan willen worden van de personen of organisatie achter de desbetreffende Facebook-pagina. Dit fan worden, kan door de zogenaamde vind-ik-leuk knop in te toetsen. Veel grote bedrijven hebben al een Facebook-pagina. Een organisatie zoals Coca-Cola behoort tot de populairste met ruim 50 miljoen fans wereldwijd.

Doelen van een Facebook-pagina
Er zijn verschillende redenen denkbaar voor een bedrijf om te kiezen voor een Facebook-pagina. Men kan interactie met klanten willen, de relatie met hen versterken, de naamsbekendheid vergroten, ondersteuning bieden, marktonderzoek doen of producten en diensten onder de aandacht brengen. We zien ook steeds meer bedrijven die alleen met Facebook beginnen omdat ze simpelweg interesse hebben in de mogelijkheden van dit sociale netwerk.

Dialoog
Hou er rekening mee dat Facebook een sociaal karakter heeft. Het is dus geen eenrichtingsverkeer. Op het moment dat een bedrijf besluit actief te worden op Facebook moet men beseffen dat er gereageerd kan worden op hetgeen men plaatst op het netwerk. Het is hierbij van groot belang serieus op deze reacties in te gaan. Wees erop voorbereid dat deze reacties ook negatief kunnen zijn. Het belangrijkste daarbij is dat u eventuele klachten serieus neemt. Klanten die gefrustreerd zijn, zijn het meestal niet eens geworden door de kwaliteit van het product of de dienst, maar door het gegeven dat eventuele klachten niet adequaat worden afgehandeld. Beschouw Facebook ook niet puur als marketingmiddel. Uw fans zullen normaal gesproken vrij snel afhaken als er alleen maar reclame en aanbiedingen op de Facebook-pagina van uw bedrijf geplaatst wordt. En om goed beschouwd zijn uw bestaande klanten vaak nog veel meer waard dan potentiële klanten. Facebook biedt de mogelijkheid om het contact met bestaande klanten te onderhouden en te versterken. Misschien lukt het wel om van deze klanten daadwerkelijk fans te maken. Een vind-ik-leuk-knop intoetsen betekent namelijk niet altijd dat het al echt om fans gaat.

Van start gaan
U kunt vrij snel en eenvoudig beginnen met het maken van een Facebook-pagina. Zeker als u beseft dat hieraan geen kosten verbonden zijn. Dat wil zeggen Facebook brengt geen kosten in rekening voor de pagina. Het is uiteraard wel zo dat u voor het onderhoud van de Facebook-pagina en het reageren op de fans wel personeelskosten kwijt bent. De fout die veel bedrijven maken, is dat zij dit werk uitbesteden aan externe bureaus. Dit vind ik onjuist. Het gaat immers om de klanten van het bedrijf. Zij zijn het bestaansrecht. Zorg er dan ook voor dat u weet wat er speelt bij de klant. De meest succesvolle bedrijven hebben doorgaans erg veel inzicht in de wensen en behoeften van hun klanten.

Vergelijking met Twitter
In tegenstelling tot Twitter is Facebook een netwerk waarbij conversatie heel belangrijk is. In zekere zin is Twitter eigenlijk niet eens een sociaal netwerk te noemen. Het wederzijds volgen op Twitter wordt slechts in 22% van de gevallen gedaan. Binnen Facebook, zeker als het gaat om profielen, dan is deze verhouding 100%. Je bent immers vriend van elkaar. Bij Twitter volg je mensen en organisaties doorgaans niet omdat je een goede band met ze hebt, maar omdat zij informatie voor jou hebben die jou interesseert.

Headerfoto
Het meest opvallende en onderscheidende deel van een Facebook pagina wordt bepaald door de grote foto bovenaan. Neem voor de aardigheid en ter inspiratie eens een kijkje op de Facebook pagina's van bedrijven als Coca-Cola, Starbucks, Vodafone, KPN en KLM.

Categorieën
Daarnaast kunt u als inzet een kleinere foto deels over deze grote foto plaatsen. KLM doet dit overigens heel erg leuk. Alvorens u kiest voor het maken van een pagina heeft u keuze uit zes categorieën. U kunt kiezen voor:

- Lokaal bedrijf of Lokale bezienswaardigheid
- Bedrijf, organisatie of instelling
- Artiest, band of bekend persoon
- Merk of product
- Amusement
- Doel of onderwerp

Paginanaam
Vervolgens biedt Facebook de mogelijkheid een naam te geven aan de pagina. Hou er rekening mee dat deze naam van de pagina niet meer gewijzigd kan worden zodra je meer dan 100 fans heeft. Het is goed om hier even goed over na te denken. Verder kunt u een profielfoto toevoegen, uw website-adres toevoegen en andere nuttige bedrijfsinformatie invullen.

Voorwaarden voor header
Zoals eerder genoemd is de grote foto zeer bepalend voor de uitstraling van uw pagina en de profilering van uw merk. Besteed hier dan ook de nodige aandacht aan. De foto heeft een breedte van 851 pixels en een hoogte van 315 pixels. Er zitten nog wel wat voorwaarden aan de inhoud van de foto. Hier mogen geen prijzen hun acties in genoemd worden. Het moet dus eigenlijk vrij tijdloos zijn. Ook contactgegevens mogen niet genoemd worden. Het aansturen op acties van de gebruiker is eveneens verboden. Het is dus zeker geen advertentie, maar meer een sfeerbeeld. Bedrijven met een rijke en/of interessante geschiedenis kunnen in de zogenaamde tijdlijn aandacht besteden aan het verleden. U kunt bijvoorbeeld informatie tonen over de geschiedenis van het bedrijf. Wellicht zijn er foto's van de oprichter of het eerste bedrijfspand. In de tijdlijn kan deze informatie gekoppeld worden aan het desbetreffende jaartal. Ook kunnen er zogenaamde mijlpalen uitgelicht worden. Denk hierbij aan het betrekken van een nieuw pand, een overname, een beursgang, de lancering van een nieuw product en dergelijke.

Vastzetten
In principe worden alle updates die u plaatst op een pagina chronologisch vertoond. Als u een bepaalde update echter extra aandacht wil geven, is het mogelijk deze voor een periode van maximaal een week vast te zetten bovenaan de pagina. Dit wordt dan gedurende de genoemde periode de meest prominente update. Door deze update als hoogtepunt te definiëren, kan gebruik gemaakt worden van de volledige breedte van de tijdlijn.

Facebook gebruikersnaam
U kunt uw eigen Facebook gebruikersnaam vastleggen. Het adres van uw pagina volgt dan direct op Facebook.com. Bijvoorbeeld www.facebook.com/klm. Ook hierbij geldt dat deze naam later niet meer te wijzigen is. In het verleden had u voor deze mogelijkheid minimaal 25 fans nodig, tegenwoordig geldt deze verplichting niet meer.

Meerdere gebruikers
Het is mogelijk de pagina van uw bedrijf of organisatie te laten onderhouden door meerdere mensen. Facebook biedt de mogelijkheid verschillende rechten toe te kennen aan gebruikers.

Facebook statistieken
Voor Facebook-pagina's met meer dan "30 fans" geeft Facebook inzicht in de gebruikerssstatistieken.

Applicaties
Op Facebook is het mogelijk om zogenaamde applicaties toe te voegen aan uw pagina. Zo kunt u ervoor kiezen om uw laatste tweets, Flickr foto's of YouTube video's direct door te plaatsen op Facebook. Deze applicaties worden direct onder de omslagfoto geplaatst. U kunt de volgorde ervan zelf bepalen. De enige uitzondering die hierbij geldt is, dat u de foto's niet kunt verplaatsen.

Facebook Offers
Facebook is recent begonnen met Facebook Offers. Hiermee kunt u aanbiedingen onder de aandacht brengen. Om dit moment is Facebook Offers nog voorbehouden aan bedrijven met minimaal 400 fans.



Fans werven
Oké, de pagina staat. Maar nu hebben we natuurlijk nog geen fans. We hebben niets aan een pagina als er geen bezoek komt. Hoe kunt u er nu voor zorgen dat de bezoekers op een Facebookpagina komen? Eigenlijk is het antwoord op deze vraag tweeledig. U moet vertellen dat de Facebookpagina er is en tegelijkertijd moet u ervoor zorgen dat u interessante berichten op Facebook plaatst. Zodra dit het geval is, bestaat de kans dat er gereageerd gaat worden op nieuwe berichten. Deze reacties komen van andere Facebook gebruikers. En dan komt het virale effect van sociale media naar voren. De vrienden van uw fans zullen het namelijk ook ontdekken als er gereageerd is op uw berichten. Dit heeft doorgaans een behoorlijk hoge attentiewaarde. Binnenkort ga ik op deze weblog dieper in op manieren om fans te werven.

Inhoud van de pagina
Zoals gezegd is het van belang dat u vertelt over uw bestaan op Facebook. Facebook gebruikers kunnen verschillende redenen hebben om u te volgen op Facebook. Of zoals we dat op dit netwerk zeggen om u leuk te vinden. Dit kan zijn omdat u regelmatig interessant nieuws over producten heeft, omdat u aanbiedingen heeft, evenementen organiseert, de kans geeft om mee te doen aan prijsvragen, klanten betrekt in de ontwikkeling van nieuwe producten, vacatures plaatst of simpelweg een beloning geeft aan mensen die fan worden.

Enthousiast over uw merk?
Uiteraard helpt het als u producten heeft of in een markt opereert die mensen interessant vinden. Het is voor een bedrijf uit de financiële wereld vanzelfsprekend een stuk moeilijker interessant te zijn dan voor een restaurant, kledingmerk of artiest. Eigenlijk kunnen we stellen dat die onderwerpen waarover men op het werk bij het koffieapparaat praat het doorgaans ook goed doen op Facebook. En de merken die in de fysieke wereld ook de meeste fans hebben, zullen dit op Facebook ook eerder voor elkaar krijgen. Als het lukt om petjes of T-shirts met uw merk erop te verkopen op de website, dan maak ik mij niet zo druk om het feit of u via Facebook-fans kunt verkrijgen. Daarnaast is het voor bedrijven die bijvoorbeeld esthetisch, mooie producten maken ook weer wat makkelijker succesvol te zijn op Facebook. We zien namelijk dat Facebook-gebruikers de producten die zij mooi vinden vrij snel delen met vrienden. Dit levert dan ook weer extra aandacht voor uw bedrijf op.

De boodschap telt
Uiteindelijk hangt het succes van uw aanwezigheid Facebook sterk af van de boodschappen die u heeft. Het is eigenlijk net zoals reclame. Reclame werkt als u een interessante en relevante boodschap heeft. Het is hierbij wel goed om in gedachten te houden dat het zoals eerder gezegd bij Facebook draait om de relatie en niet primair om commercie. Op dergelijke boodschappen zit de gebruiker doorgaans niet te wachten.

Adverteren op Facebook
Naast het onderhouden van een Facebook-pagina biedt Facebook volop mogelijkheden tot adverteren. De kracht van adverteren op Facebook zit met name in het feit dat u zich heel gericht op een specifieke doelgroep kunt richten. U kunt bijvoorbeeld aangeven dat uw advertentie uitsluitend vertoond wordt aan mensen tussen 24 en 26 jaar. U kunt hierbij het geslacht ook aangeven. U kunt zich richten op mannen of vrouwen. Of op allebei. Ook regionaal adverteren is mogelijk. U kunt bijvoorbeeld aangeven dat u alleen maar mensen uit Amsterdam en Rotterdam wilt bereiken. Verder kunt u advertenties richten op de interesses van gebruikers. Wilt u alleen maar mensen bereiken die van voetbal houden? Of van tennis? Of Volvo en BMW interessante merken vinden? En uiteraard is het ook mogelijk al deze kenmerken te combineren. Een adverteerder kan advertenties dus richten op vrouwen van 25 jaar die uit Amsterdam komen en van tennis houden. U kunt zich voorstellen dat dit voor bepaalde bedrijven zeer interessant kan zijn. Het enige waarbij wel rekening moet houden, is dat mensen doorgaans niet naar Facebook gaan omdat ze op zoek zijn naar een product. Zij willen alleen contact hebben met vrienden, kennissen of familie. De aandacht voor advertenties is daarom op Facebook meestal niet zo groot. Ter vergelijking, een advertentie op Google wordt in een van de 10 gevallen aangeklikt. Bij Facebook is deze verhouding één op 2000. Dit is goed te verklaren omdat mensen binnen het zoeknetwerk van Google gericht op zoek zijn naar een product of dienst.

Sinds kort is het ook mogelijk gebruik te maken van Facebook Custom Audiences. Dit biedt veel gerichte targeting mogelijkheden voor adverteerders. Bedrijven kunnen de advertenties namelijk exact afstemmen op basis van het mailadres, het telefoonnummer of de Facebook-gebruikersnaam.

Ook afbeeldingen
Wie een advertentie op Facebook maakt, kan naast tekst ook een afbeelding toevoegen. Ik raad sowieso aan met meerdere advertenties te gaan testen. Facebook laat namelijk de resultaten per advertentie zien. U kunt door deze statistieken zien welke advertentie bij uw doelgroep het meest tot de verbeelding spreekt. Het onderhouden van een Facebook campagne is overigens vrij arbeidsintensief. U moet advertenties namelijk met grote frequentie wijzigen omdat Facebook ze zodra de clickratio naar beneden gaat, niet of nauwelijk meer vertoond. Binnenkort vindt u op mijn weblog zeer veel informatie over adverteren op Facebook.

Als u meer wilt weten over Facebook voor bedrijven stuur mij dan gerust eens een berichtje.

Geen opmerkingen: