Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

zaterdag 8 september 2012

Zoekmachineoptimalisatie van Zalando

Zoals we met hun zeer intensieve remarketing campagnes kunnen zien, zet Zalando zwaar in op online marketing. Uiteraard is zoekmachineoptimalisatie hierbij ook van groot belang. Dit levert zeer relevant, "gratis" bezoek op. Het viel mij op dat Zalando de laatste maanden een enorme opmars aan het maken in Google. Dit is overigens een fenomeen dat we voor steeds meer grote merken zien.

Op de term Adidas bijvoorbeeld scoort Zalando goed. De Zalando webshop komt direct na de site van Adidas in beeld.



Zaken als een lage bounce rate(*), social media activiteiten en een grote hoeveelheid inkomende links zullen hierbij onder andere een grote rol spelen, maar wat doet Zalando op de site zelf?

Merkenpagina's
Zalando heeft voor een groot aantal kledingmerken een eigen merkpagina gemaakt. Deze merken staan onderaan de pagina.



Paginatitel

De HTML-titel van de pagina is als volgt:

adidas Online shop | adidas gratis verzending | ZALANDO

We zien dat Adidas er twee keer in voorkomt en dat online shop belangrijk gemaakt is door Zalando.

URL

Zalando werkt met zeer schone url's voor de merkenpagina's. Voorbeelden hiervan zijn:

http://www.zalando.nl/adidas/

http://www.zalando.nl/adidas-shop/

http://www.zalando.nl/adidas-jassen/

H1 tag

De H1 tag die Zalando gebruikt, is als volgt:

Catalogus van adidas
bij Zalando:
(3708 Artikelen gevonden)


Dit lijkt mij niet de ideale keus. Wat hiervan de reden is, snap ik niet.

Zoekwoorden

Alle op de pagina getoonde Adidas producten hebben de term Adidas in de naam. Daarnaast staat op iedere pagina een tekst met Adidas. Dit resulteert er in dat de term Adidas op http://www.zalando.nl/adidas/ 152 keer genoemd wordt.



Ook op http://www.zalando.nl/adidas-shop/ zien we dat de term Adidas voldoende genoemd wordt.



Zoekwoord vetgedrukt

Zalando maakt de zoekterm Adidas af en toe vetgedrukt.



Combinaties van zoektermen


Zalando zet ook in op de combinaties van zoektermen.



Intern linken

Daarnaast maakt Zalando gebruik linken naar specifieke productcategorie-pagina's.



Ook in de naam van afbeeldingen, logo en de alt-tekst komt de term Adidas terug.

Conclusie


Zalando heeft enorm veel tijd gestoken in zoekmachineoptimalisatie. De site bevat een grote hoeveelheid unieke content. Al met al heeft dit er mede toe geleidt dat Zalando ontzettend veel organisch verkeer binnenhaalt.

(*) Google ontdekt dat het "advies" om bij Zalando te gaan kijken, relevant is. Men komt namelijk nauwelijks terug in Google om een ander zoekresultaat te bekijken.

Geen opmerkingen: