Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

vrijdag 22 maart 2013

Zoekmachineoptimalisatie in 2013

Goed scoren in Google was in het verleden vrij eenvoudig. Zorg ervoor dat je pagina's optimaliseert rond bepaalde zoektermen, gebruik de juiste titel, H1-tags, laat de zoekterm regelmatig terugkomen in de tekst, verwerk de zoekterm in de links, probeer zo veel mogelijk links te verkrijgen etc.

Panda en Penguin updates
Na de Panda en Penguin updates van het algoritme van Google is er het nodige veranderd. Google legt veel meer nadruk op de kwaliteit van de tekst dan op het juist toepassen van zoekwoorden. Waar we in het verleden met name schreven voor Google moeten we nu echt de nadruk leggen op de lezer. Dus geen rare zinconstructies meer waarin zoektermen verwerkt zijn. Eigenlijk zou je tekst zo goed moeten zijn dat deze moeiteloos in een tijdschrift geplaatst zou kunnen worden. Zo let Google onder andere op spelfouten.

Kwaliteit
Nu geef ik eerlijk toe dat er nog voldoende pagina's zijn die goed scoren op basis van de wetten die vroeger golden, maar een verschuiving naar kwaliteit is duidelijk zichtbaar. De inkomende links naar je site zijn nog steeds van groot belang maar ook hier zien we een sterke verschuiving naar kwaliteit. Je het veel meer aan een handvol kwalitatieve links dan aan legio links van lage kwaliteit.

Social media
Ook social media neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen zoekmachineoptimalisatie. Interactie met je site door echte mensen telt zwaar voor Google. Als men over je praat of op je reageert, betekent dit klaarblijkelijk dat je wat te melden hebt.

SEO-specialisten
Deze ontwikkelingen zorgen er ook voor dat de toegevoegde waarde van een SEO-specialist verschuift van techniek naar content.

Exact Match Domains
In de zoektocht naar kwaliteit neemt de invloed van Exact Match Domains ook af. Dit zijn domeinen die overeenkomen met de zoekterm. Denk hierbij aan domeinen als www.goedkoopopvakantienaarspanje.nl e.d.

SEO-tools
Ook SEO-tools zoals Ranktracker waarmee je je positie kon checken zijn ten dode opgeschreven. Google staat de requests van deze partijen niet meer toe.



Lees dit artikel als je meer wilt weten over de SEO-trends van 2013.

Geen opmerkingen: