Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

zondag 11 januari 2015

Doelen stellen in Google AdWords

Voordat je begint met Google AdWords is het noodzakelijk doelen te stellen. Oftewel wat wil je bereiken met de campagne. Gaat het om het verkopen van producten zoals in een webshop? Of wil je aansturen op offerte aanvragen zoals een leasemaatschappij waarschijnlijk zal doen? Het inschrijven voor een nieuwsbrief, downloaden van een kortingsbon of  het bekijken van een video zijn voorbeelden van de vele mogelijke doelen van de AdWords campagne.

De doelen moeten ook meetbaar zijn. En dat is voornamelijk de kracht van internet marketing. Bijna alles wat je online doet, is goed meetbaar. Voor Google AdWords kan je voor de meetbaarheid de zogeheten AdWords conversiecode inzetten. Maar ik adviseer vooral om AdWords te koppelen met het gratis statistiekenprogramma Google Analytics. Door de meting goed in te stellen, kan je de Google AdWords campagnes gaan bijsturen op basis van de resultaten.

Bepaal ook wat het bereiken van een doel mag kosten. Een leasemaatschappij kan bijvoorbeeld aangeven dat het via AdWords binnenhalen van een offerteaanvraag 35 euro mag kosten. Of een kledingwebshop dat de advertentiekosten per verkochte spijkerbroek 15 euro mogen zijn.

Koppel aan ieder gesteld doel dus een bedrag. Ik besef dat het echt niet voor ieder bedrijf mogelijk is dit helemaal academisch onderbouwd te bepalen, maar je zult het met mee eens zijn dat je wel een duidelijke richting daarin moet hebben.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget