Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

dinsdag 14 mei 2013

25 tips voor succesvolle AdWords teksten

Voor veel bedrijven leiden clicks vanuit Google AdWords tot een belangrijk omzetaandeel. Daarom hier 25 tips voor succesvolle teksten in AdWords advertenties. Ter inspiratie en om zelf mee te testen.

- Benoem wat je wilt wat de sitebezoeker gaat doen
Omdat je voor iedere click betaalt, is het belangrijk alleen relevant bezoek op je site te krijgen. Het is daarom verstandig al in de advertentie te benoemen wat je wilt wat de bezoeker na de click gaat doen. Woorden als kopen, bestellen, vandaag, nu, direct, betaal met iDEAL, verzendkosten € 4,95, webwinkel etc. duiden er allemaal op dat het om verkopen gaat.

- Wees specifiek en concreet
Doe niet al te raadselachtig. Wees zo concreet mogelijk. Google AdWords is geen medium voor branding, maar juist voor conversie. Geen vage termen of nietszeggende slogans.

- Laat het zoekwoord in de advertentietekst terugkomen
Om een goede quality score te halen en op te vallen voor de bezoeker, is het heel belangrijk het zoekwoord waarop gezocht wordt één of meerdere malen terug te laten komen in de advertentie. Zorg dat het zoekwoord in ieder geval in de titel van de advertentie staat. Noem het zoekwoord ook in de zichtbare url. Let wel, deze mag afwijken van de bestemmings url.

- Gebruik hoofdletters
Begin de belangrijkste woorden met hoofdletters. Bijvoorbeeld: Reis met de Trein naar Parijs. Hierdoor vallen de kernwoorden meer op.

- Gebruik speciale tekens in advertenties
Advertenties met getallen, percentages, het trademark-teken (®), het plus-teken (40+), het euroteken e.d. vallen meer op. Maak hier dus gebruik van: Nu 50% korting. Van € 40,- voor € 20,-. Ontdek zelf of een kortingspercentage of kortingsbedrag beter werkt.

- Geef een tipvermelding tussen haakjes
Veel adverteerders zetten in de advertentietekst bijvoorbeeld "(Tip)". Test hier ook mee. Ook "(Nieuw)" doet het vaak goed.

- Gebruik uitroeptekens
Leg nadruk een aanbieding of een gewenste actie van de gebruiker door middel van een uitroepteken: Bestel nu! Grote Stunt!

- Gebruik krachtige woorden
Maak uw propositie extra aantrekkelijk met krachtige bijvoeglijke naamwoorden of werkwoorden. Denk aan AdWords teksten met termen als: Grandioze Aanbieding, Stuntprijs, Spectaculaire Actie, Exclusief, Profiteer, Verbeter, Ontdek, Gegarandeerd etc.

- Kijk naar de concurrent
Een zoektocht naar concurrenten (nationaal en internationaal) zal ongetwijfeld interessante ideeën opleveren.

- Stel uitdagende vragen
Daag mensen uit. "Wat is het geheim om 2 kilo p/w te verliezen?" of "Wil je € 1.000 verdienen?"

- Maak beloftes waar
Als je een belofte doet in de advertentie zorg er dan wel voor dat je deze waarmaakt op de site waarop men na een click terechtkomt.

- Refereer naar wat het product kost
Op veel sites kijken mensen eerst naar kosten, prijzen of tarieven. Termen als "bereken uw prijs online" doen het daarom goed. Zorg er voor dat de prijzen ook op je site terug te vinden zijn. Kijk wel uit voor de concurrentie. Als zij goedkoper zijn, is de kans groot dat er meer op hun advertentie geklikt wordt.

- Goedkoop werkt
Veel mensen worden getriggerd door woorden als goedkoop. Maak hier gebruik van. Ook gratis werkt goed: nu 1 maand gratis proberen.

- Communiceer voordelen
Redeneer vanuit de voordelen van de doelgroep. Veel bedrijven slaan zichzelf te veel op de borst zonder het klantbelang in het oog te houden. Je kan er voor kiezen de nadruk te leggen op wat het hen oplevert of wat ze missen als ze juist niet voor jouw product of dienst kiezen.

- Maak acties tijdelijk
Schaarsheid levert succes op. Gebruik termen als: slechts 5 kaarten beschikbaar, Alleen Vandaag Geldig, actie loopt tot 1 juni 2013, mis het niet, op=op etc.

- Roep beelden op
Je kan praten over een vakantie op Aruba, maar ook over Wuivende Palmbomen of Relaxen aan Witte Stranden. Je kan praten over een 5 megapixel camera of over het maken van Zeer Gedetailleerde Onvergetelijke Foto's.

- Spreek de taal van de doelgroep
Gebruik geen vaktaal. Een tuinscherm is in de volksmond gewoon een schutting. Zorg dat de advertenties aansluiten bij de doelgroep en hun zoekgedrag.

- Refereer aan de regio van de doelgroep
AllSecur maakt voor iedere provincie aparte advertenties. Een internetter uit Groningen krijgt daarom in de advertentietekst Autoverzekering Groningen te zien. Hierdoor is de attentiewaarde van de advertentie groter.

- Optimaliseer teksten
Als je goed scorende teksten hebt, ga hier dan op voortborduren. Verander bijvoorbeeld de woord- of zinsvolgorde. Naarmate de tijd vordert, kan je verder gaan optimaliseren met steeds kleinere veranderingen.

- Sluit aan bij de koopfase
Maak advertenties die aansluiten bij de koopfase van de klant. Wil hij nog weten wat de voordelen van een iPhone 5 zijn of juist al waar deze het goedkoopst te verkrijgen is?

- Vind inspiratie in tijdschriften
Veel tijdschriften moeten het hebben van de losse verkoop. De beste tekstschrijvers worden ingezet om tijdschriften met schreeuwende koppen op te laten vallen in de winkelschappen. Kijk eens goed hoe zij dat doen of huur een professionele copywriter in.

- Test met en zonder www in de zichtbare url
In de zichtbare url kan je testen met en zonder www. Dus bijvoorbeeld: www.wehkamp.nl en Wehkamp.nl.

- Vermijd nietszeggende woorden
Maak zo min mogelijk gebruik van woorden zonder veel betekenis zoals "in", "de", "het", "een" etc.

- Gebruik accenten op woorden
Leg nadruk en val op door speciale tekens op woorden. Denk hierbij aan: Nu mét 64 GB geheugenkaart!

Verder geldt natuurlijk dat je altijd moet blijven testen met AdWords teksten. En zorg er in ieder geval voor dat de AdWords conversies gemeten worden.

Laat het alsjeblieft weten als je nog tips hebt voor Google AdWords teksten. Dan breid ik deze lijst met 25 tips met alle liefde uit.

Geen opmerkingen: