Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

zondag 5 januari 2014

Oranje belangrijkste kleur call-to-action

Retail is detail. Voor etail geldt hetzelfde. Zo heeft de vorm, kleur en inhoud van de bestelknop in een webshop invloed op het aantal verkopen. De afgelopen jaren heb ik de kleuren van de bestelknop van enkele prominente webshops in de gaten gehouden. Onderstaande afbeelding toont de ontwikkeling. Een belangrijke conclusie is dat oranje de meestgebruikte kleur is.

Afbeelding: vergelijking call-to-action 2011-2014.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.



Coolblue
Het meest opvallende is de bestelknop van het eigenwijze maar uiterst succesvolle Coolblue. Zij gebruiken in tegenstelling tot de meeste shops geen oranje. Bovendien is hun call-to-action verreweg het kleinst en bevat deze geen tekst.

Coolblue kennende zullen zij ontdekt hebben dat oranje voor hen niet de meeste succesvolle kleur is. Dit zal mogelijk veroorzaakt worden door het oranje in hun logo. Het is mijn ervaring en ook simpele logica dat oranje call-to-actions niet werken bij sites met oranje in de huisstijl. Hierdoor is het contrast met de rest van de site eenvoudigweg te klein. De groene button bij Coolblue zorgt voor veel contrast met het blauw en oranje op hun website.

Wat het buttonformaat betreft, moet ik de belangrijke kanttekening maken dat Coolblue gebruik maakt van twee call-to-actions op de productpagina (zie onderstaande afbeelding). Toen ik jaren geleden met dit "onderzoek" begon, waren de schermresoluties nog dusdanig dat het kleine groene knopje in mijn ogen de meest opvallende call-to-action was. Ik verwacht nu dat op de grotere knop met tekst veel vaker geklikt wordt dan op de kleine. In de volgende update zal ik die meenemen als de bestelknop.



Wehkamp
Wehkamp is ook afgestapt van de oranje bestelknop. Dit zal te maken hebben met het feit dat oranje te goedkoop oogt in de nieuwe, strakke huisstijl. Het is overigens een grappig detail dat Wehkamp en Neckermann tekstueel vooral niet gelijktijdig hetzelfde willen doen.

Andere zaken die opvallen zijn:

- Fonq benoemt als enige de verzendkosten in de bestelknop
- In de mode is shopping bag klaarblijkelijk een hippe term
- Omoda heeft zich laten inspireren door H&M
- Neckermann is eindelijk gezwicht voor oranje
- Dixons houdt het meest van afwisseling
- Amazon heeft slechts een subtiele wijziging doorgevoerd
- bol.com is het meest consequent
- Call-to-actions worden steeds vierkanter
- Free Record Shop toont aan dat oranje geen garantie voor succes is









Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget