Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

zaterdag 4 januari 2014

Waarom Google AdWords inzetten?

In veel bedrijven is men (nog) niet overtuigt van de meerwaarde van Google AdWords. Als jij anderen of misschien wel jezelf moet overtuigen van Google AdWords dan is onderstaande opsomming reuze handig. En besef dat je niet de enige bent die bezig is met Google AdWords. De zoekgigant verdient jaarlijks circa 50 miljard dollar met deze advertenties.

Resultaat
Google AdWords levert resultaat op. Het biedt volop mogelijkheden om offerteaanvragen of verkopen mee binnen te halen. Of om meer bekendheid mee te genereren.

Gerichte doelgroep bereiken
Een enorm belangrijke reden om Google AdWords in te zetten, is dat je hiermee een zeer gerichte doelgroep kunt bereiken. Zo kan een bedrijf als ABN Amro bijvoorbeeld hypotheek-advertenties tonen aan iedereen die in Google de zoekterm “hypotheek” intoetst.

Op het juiste moment op de juiste plaats
De advertenties worden precies op het juiste moment vertoond. Mensen krijgen ze namelijk onder ogen zodra ze met het specifieke onderwerp bezig zijn.

Al mogelijk met een kleine investering
Google AdWords is voor elk bedrijf toegankelijk. Ook als je maar enkele euro’s budget per maand tot je beschikking hebt.

Volledige controle
Het advertentiesysteem biedt volledige controle voor de gebruiker. Dit geldt op het gebied van het budget, de tijden dat je adverteert, de mensen aan wie je de advertenties toont, de gebieden waarin je de advertenties toont etc.

Direct beginnen
Je kan met Google AdWords direct beginnen. Als je nu een campagne begint, zal deze al binnen een half uurtje online staan.

Meetbaar
Er is ontzettend veel meetbaar met Google AdWords. Zo kun je zien hoe vaak je advertenties vertoond zijn, hoe vaak er op geklikt is, wat de acquisitiekosten voor een nieuwe klant zijn, in welke delen van het land je het meest succesvol bent en nog veel, veel meer.

Eenvoudig
Een academische graad is zeker geen vereiste om met AdWords aan de slag te gaan. Iedereen kan het, maar je moet wel weten wat je doet. Google AdWords zit vol met opties waarbij het belangrijk is dat je de belangrijkste goed instelt.

Gerichte targeting
Met Google AdWords is gerichte targeting mogelijk. Targeten is onder andere mogelijk op onderstaande aspecten:

Zoekwoorden
Een adverteerder kan ervoor zorgen dat de advertenties vertoond worden bij de zoektermen die zijn ingekocht.

Leeftijd
Binnen het inhoudsnetwerk kunt je advertenties tonen aan mensen binnen een bepaalde leeftijdscategorie.

Geslacht
Google biedt eveneens binnen het inhoudsnetwerk de mogelijkheid onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen.

Locatie
Binnen het zoeknetwerk en het inhoudsnetwerk is regionaal targeten mogelijk. Advertenties kunnen heel specifiek gericht worden op mensen in bepaalde woonplaatsen of (delen van) provincies. Ook generiek targeten op landen of werelddelen behoort tot de mogelijkheden.

Apparaat
Apparaat-targeting is mogelijk in het zoek- en inhoudsnetwerk. Je kan bepalen of je op desktops, notebooks en tablets wil adverteren enerzijds of op smartphones anderzijds.

Tijdstip/dag
Je kunt op de dag en minuut nauwkeurig adverteren in Google AdWords. Als je alleen op werkdagen tussen 15.55 en 16.00 uur wilt adverteren, dan kan dat. Een idee voor Cup-a-soup wellicht.

Interesse
Binnen het inhoudsnetwerk is targeting op eerder surfgedrag mogelijk. Mensen die eerder op jullie site geweest zijn, kan je “achtervolgen” met advertenties. Dit fenomeen wordt ook wel remarketing of retargeting genoemd.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget